SKEMA : PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN 2012
TINGKATAN 4 : KERTAS 2
BAHAGIAN A: SOALAN STRUKTUR
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
1(a)
|
F1–Tembok
|
1
|
F2–Tiang besar
|
1
| |
2x1m
|
[ 2m ]
| |
1(b)
|
F1–Mengelakkan wujudnya permasalahan dalam kalangan rakyat pelbagai kaum
|
1
|
F2–Mewujudkan perpaduan dan mengukuhkan sistem organisasi kehidupan bermasyarakat
|
1
| |
F3–Membantu peradaban
3x1m
|
1
[3m]
| |
1(c)
|
F1–Perkembangan ilmu astronomi / perkembangan ilmu matematik
|
1
|
F2–Perkembangan ilmu perubatan
|
1
| |
F3- Penciptaan sistem tulisan / karya kesusateraan
| ||
F4- Penciptaan roda / kincir air
| ||
F5- Pembuatan batu-bata daripada tanah liat
| ||
Mana-mana 2x1
|
[2m]
| |
1(d)
|
F1- Untuk menjamin keamanan negara
|
1
|
F2- Supaya masyarakat berdisiplin
|
1
| |
F3- Dapat memacu kemajuan negara
|
1
| |
F4- Mewujudkan perpaduan masyarakat
| ||
Mana-mana 3x1
|
[3m]
| |
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
2(a)
|
F1 Menjalankan pemerintahan bercorak empayar
F2 Meluaskan kuasa ke Macedonia/Yunani/Sham/Mesir/Perancis/ Britania/ beberapa kawasan di Jerman
F3 Membentuk pemerintahan berpusat
F4 Menyatukan wilayah kecil yang ditaklukinya
F5 Menamatkan pemerintahan republik
F6 Menguasai angkatan tentera
F7 Menguasai Dewan Senat
F8 Menjadi diktator
F9 Menggunakan gelaran maharaja
Mana-mana 2 x 1 m
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[2M]
|
2(b)
|
F1 Menekankan kedamaian
F2 Menekankan kemajuan sosial
F3 Menjalankan penaklukan melalui penyebaran agama Buddha
F4 Menjalankan penaklukan tanpa melalui ketenteraan
F5 Membentuk pentadbiran bercorak birokrasi
F6 Menekankan dasar yang lebih lembut
F7 Menekankan dasar lebih terbuka
Mana-mana 2 x 1 m
|
1
1
1
1
1
1
1
[2M]
|
2(c)
|
F1 Meneruskan usaha penyatuan kerajaan Macedonia
F2 Meneruskan usaha penyatuan kerajaan Yunani
F3 Meluaskan lagi jajahan takluk Yunani
F4 Menguasai Parsi / Mesir / Turkistan / Samarkand
F5 Menguasai seluruh kawasan Laut Mediterranean
F6 Menyebarkan kebudayaan Hellenistik
Mana-mana 2 x 1 m
|
1
1
1
1
1
1
[2M]
|
2(d)
|
F1 Menyatukan seluruh kerajaan kecil di China
F2 Memerintah secara autokratik / tegas / mutlak
F3 Menghapuskan kuasa golongan bangsawan
F4 Melantik gabenor dan panglima tentera untuk mentadbir
F5 Meneruskan usaha pembinaan Tembok Besar China
Mana-mana 2 x 1 m
|
1
1
1
1
1
[2M]
|
2(e)
|
F1 Berwibawa
F2 Berani/gagah
F3 Bijak dalam pentadbiran/bijaksana
F4 Adil
F5 Inovatif
F6 Kreatif
F7 Tegas
F8 Cekal
F9 Melakukan perubahan
(Mana-mana jawapan munasabah)
Mana-mana 2 x 1 m
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[2M]
|
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
3(a)
|
F1–Rumah ibadat
|
1
|
F2–Tempat menyimpan abu jenazah raja dan keluarganya
|
1
| |
F3–Tempat menyimpan patung dewa utama sesebuah kerajaan awal
|
1
| |
F4–Lambang keagungan seseorang pemerintah
|
1
| |
Mana-mana 3 x 1 m
|
[ 3m ]
| |
3(b)
|
F1–Candi Dieng
|
1
|
F2–Candi
|
1
| |
F3–Candi Prambanan
|
1
| |
F4–Candi di Lembah Bujang
|
1
| |
Mana-mana 2 x 1 m
|
[ 2m ]
| |
3(c)
|
F1–Sila
|
1
|
F2–Samadhi
|
1
| |
F3–Panna
|
1
| |
3x1m
|
[ 3m ]
| |
3(d)
|
F1–Estet Sungai Batu
|
1
|
F2–Bukit Batu Pahat
|
1
| |
F3–Pendiat
|
1
| |
F4–Pangkalan Bujang
|
1
| |
Mana-mana 2 x 1 m
|
[ 2m ]
|
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
4(a)
|
F1–Jahil
|
1
|
F2–Tidak mempunyai ilmu pengetahuan
|
1
| |
2x1
|
[ 2m ]
| |
4(b)
|
F1–Tidak menerima kebenaran
|
1
|
F2–Tidak mengikut ajaran para nabi dan rasul sebelumnya
|
1
| |
F3–Tidak menyembah Allah Yang Maha Esa
|
1
| |
3x1
|
[ 3m ]
| |
4c)
|
F1–Tidak dapat mewarisi harta pusaka tinggalan ibu bapa
|
1
|
F2–Bayi perempuan dibunuh kerana akan menjatuhkan maruah keluarga
|
1
| |
2x1
|
[ 2m ]
| |
4(d)
|
F1–Cara hidup berpuak-puak dan berkelompok / semangat assabiyah
|
1
|
F2–Sering berlaku peperangan antara kabilah
|
1
| |
F3–Perpaduan dengan kabilah lain sukar diwujudkan
|
1
| |
3x1
|
[ 3m ]
|
BAHAGIAN B : SOALAN ESEI
5 (a)
|
Sifat-sifat Terpuji Nabi Muhammad s.a.w.
|
Teks. MS 105-107
|
F1
H1
F2
H2a
H2b
F3
F4
H4
F5
F6
H6a
F7
|
Siddiq (berkata benar)
Digelar al-Amin oleh orang Arab Quraisy kerana sentiasa dipercayai dan tidak pernah berbohong.
Amanah (dipercayai)
Menyebabkan Khadijah binti Khuwailid menyerahkan modal yang besar kepada baginda untuk diperniagakan
Setelah menjadi rasul, menyampaikan ajaran Islam dengan bersungguh-sungguh
Tabliq (menyampaikan)
Fatanah (bijaksana)
Baginda memeterai Perjanjian Hudaibiyah untuk menyebarkan Islam
Tokoh pemimpin yang unggul, menyelesaikan persengketaan di kalangan kabilah Quraisy
Ketua keluarga yang patut dicontohi kerana bersifat pengasih dan timbang rasa
Membantu isteri, memberikan pendidikan kepada anak-anak
Merendah diri dan bergaul dengan semua lapisan masyarakat
Penyayang terhadap orang tua dan kanak-kanak
Bersifat pemaaf
Orang Arab Quraisy yang menyerah diri telah diampunkan
|
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
|
Mana-mana 8 x 1
|
8M
| |
5(b)
|
Cara Nabi Muhammad s.a.w. Berdakwah di Makkah
|
Teks. MS 108-109
|
F1
F2
H2
C2
F3
H3
F4
H4
F5
H5
|
Dilakukan secara berperingkat-peringkat, bermula secara rahsia kemudian secara terbuka
Dakwah Islamiah secara rahsia selama tiga tahun
Ditujukan kepada ahli keluarga baginda, sahabat rapat dan kaum kerabat
Isteri; Khadijah Khuwailid, sepupu; Ali bin Abu Talib, Zaid bin Harithah dan Abu Bakar al-Siddiq
Dakwah secara terbuka selama 10 tahun
Setelah menerima perintah Allah supaya dakwah dilakukan terang-terangan
Al- Arqam menjadikan rumahnya sebagai pusat kegiatan Islam
Islam tersebar secara lebih meluas
Dakwah kepada kaum kerabat diadakan di rumah Ali bin Abu Talib
Orang yang paling kuat menentang ialah Abu Lahab, bapa saudara baginda
|
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
|
Mana-mana 8 x 1
|
8M
| |
5(c)
|
Tamadun Islam Memberi Rahmat Kepada Seluruh Manusia
|
Teks. MS 114
|
F1
F2
H2
F3
F4
H4a
H4b
H4c
|
Mengubah cara hidup masyarakat Arab Jahiliah kepada kehidupan teratur
Nilai-nilai murni telah diterapkan dalam kehidupan
Amalan bekerjasama dan saling membantu
Pembentukan masyarakat yang bersatu-padu dalam sebuah Negara Islam
Perkembangan dalam pelbagai cabang ilmu pengetahuan
Kegiatan penterjemahan karya falsafah dan sains
Memelihara warisan ilmu daripada lenyap kerana Eropah dilanda Zaman Gelap
Perkembangan tamadun Islam melahirkan zaman Renaissance di Eropah
|
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
|
Mana-mana 6 x 1
|
6M
|
6 (a)
|
Isi Kandungan Perjanjian Hudaibiyah
|
Teks. MS
|
F1
F2
F3
F4
F5
|
.Kedua-dua pihak bersetuju mengadakan genjatan senjata selama sepuluh tahun.
.Kabilah Arab yang lain bebas memihak sama ada kepada orang Islam Madinah atau orang Quraisy Makkah.
.Orang Islam Madinah yangmemihak ke Makkah tanpa kebenaran penjaganya tidak perlu dipulangkan.
.Orang QuraisyMakkah yang memihak ke Madinah tanpa kebenaran
penjaganya perlu dipulangkan semula.
.Umat Islam hanya boleh mengerjakan umrah pada tahun berikutnya (7 Hijrah).
|
1M
1M
1M
1M
1M
|
Mana-mana 4x1
|
4M
| |
6 (b)
|
Sebab-sebab Pembukaan Kota Makkah
|
Teks. MS 134-135
|
F1
H1
C1
F2
F3
|
Pihak Arab Quraisy melanggar Perjanjian Hudaibiyah
Tidak menghormati hak kebebasan yang telah dipersetujui bersama
Mereka telah membunuh beberapa orang Bani Khuza’ah
Nabi bertindak tegas dengan menghantar pasukan tentera ke Makkah
Strategi jangka panjang bagi meneruskan penyebaran Islam
Kedudukan kerajaan Islam Madinah akan menjadi mantap
|
1M
1M
1M
1M
1M
1M
|
Mana-mana 6 x 1
|
6M
| |
6 (c)
|
Kepentingan Pembukaan Kota Makkah
|
Teks. MS 136-137
|
F1
H1
F2
F3
H3
F4
F5
F6
|
Kaabah terpelihara daripada unsur-unsur jahiliah
Agama menyembah berhala dihapuskan segala-galanya
Masyarakat Islam telah mula mendalami ilmu pengetahuan Islam
Kota Makkah dijadikan sebagai kota suci umat Islam
Menjadi tumpuan semua umat Islam untuk beribadat
Bukti bahawa Negara Islam Madinah begitu kukuh
Pembuka jalan ke arah penyebaran Islam ke seluruh Tanah Arab
Wujud sebuah pusat pemerintahan Islam yang kuat
|
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
|
Mana-mana 6 x 1
|
6M
| |
6 (d)
|
Sebab-sebab Seseorang Harus Menepati Janji
|
KBKK
|
F1
F2
F3
F4
|
Untuk menjaga keharmonian dalam masyarakat
Mengelakkan diri daripada menjadi orang yang munafik
Menjamin keamanan negara
Menghormati pihak yang terlibat dalam perjanjian
(mana-mana jawapan yang sesuai diterima)
|
1M
1M
1M
1M
|
4M
|
7 (a)
|
Kaedah Pemilihan Khalifah semasa pemerintahan Khulafa al- Rasyidin
|
6m
|
F1
C1
F2
C2
F3
C3
F4
C4
|
Musyawarah/syura
Cth. S.Abu Bakar
Cadangan satu nama
Cth.Saidina Umar
Pemilihan beberapa calon
Cth.S.Uthman
Pencalonan Kelompok masyarakat
Cth :S.Ali
|
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
|
Mana-mana 6x1
|
6M
| |
7 (b)
|
Sumbangan Khalifah Abu Bakar as-Sidiq
|
10M
|
F1
F2
F3
F4
F5
C5
F6
C6
F7
F8
|
Kumpul tulisan Al-Quran
Memperkenalkan Undang2 tanah
Membayar gaji tentera
Membahagikan Tanah Arab Kpd 10 wilayah
Mengatasi ancaman luar
Cth: (Parsi/Rom Timur)
Mengatasi perpecahan Umat Islam
(murtad, al-Riddah
Mempertahan Madinah daripada ancaman kuasa luar
Digelar sebagai Penyelamat Umat Islam
|
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
|
10M
| ||
7 (c)
|
Ciri-ciri seorang pemimpin yang bertanggungjawab
|
4M
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
|
Sanggup melaksanakan hukum Allah
Bersifat adil
Mengambil keputusan secara perundingan/mesyuarat
Memastikan pentadbiran negara berjalan lancer
Pertahankan negara daripada ancaman musuh
Menjaga kebajikan rakyat
Menguruskan hal-ehwal kewangan negara dengan amanah
|
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
|
Mana-mana 4x1
|
4M
|
8 (a)
|
Bukti-bukti kedatangan Islam dari Tanah Arab
|
6m
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
C7
F8
|
Perdagang Arab berdagang hingga China singgah di pelabuhan Utama di Asia Tenggara
Catatan China – orang Arab dan Parsi mempunyai pusat perniagaan di Canton
Perkampungan di Sumatera (Ta Shih)
Orang Arab berkahwin dengan Wanita tempatan.
Perkataan Arab bertulisan Jawi diambil dari Bahasa Arab
Adat Resam dan budaya Melayu dipengaruhi Oleh budaya Arab
Kebanyakan kitab agama Dipengaruhi bahasa Arab
Cth: Hikayat Nabi Bercukur
Persamaan bahan penulisan dan kesusasteraan
|
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
|
Mana-mana 6x1
|
6M
| |
8 (b)
|
Faktor-faktor penyebaran Islam di Asia Tenggara
|
10M
|
F1
H1
C1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
C9
F10
C10
H10
F11
|
Pedagang Arab dalam perjalanan ke China telah singgah di pelabuhan di Asia Tenggara.
Mereka mengambil kesempatan untuk menyebarkan agama Islam
Ini dapat dibuktikan dengan kewujudan beberapa perkampungan Arab seperti di Sumatera, Champa dan Kemboja.
Para pedagang juga menunjukkan sikap yang baik dan berhemah.
Pemerintah tempatan menjalin hubungan baik dengan pedagang Islam.
Pemerintah memberikan keistimewaan kepada pedagang Islam. Dilantik sebagai Syahbandar.
Perkahwinan siasah
Perkahwinan biasa
Pengislaman Megat Isklandar Syah diikuti oleh pembesar dan rakyat Melaka.
Pengislaman Raja Malik al Salih di Pasai diikuti oleh para pembesar
Cth:Perlak,Samudera-Pasai,Melaka,Acheh, Demak,Mataram,Sulu dan Mindanao.
Pusat Kebudayaan
Cth: Perlak, Samudera-Pasai,Riau dan Acheh.
Pusat kebudayaan bertindak sebagai pusat ilmu dan juga pusat penyebaran Islam
Mubaligh dan ulama berperanan besar untuk menyebarkan Islam di Asia Tenggara.
Syeikh Ismail dan Fakir Muhammad adalah pendakwah terawal di Asia Tenggara.
|
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
|
Mana-mana 10x1
|
10M
| |
8(c)
|
Nilai-nilai murni pedagang Islam
|
4M
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
|
Kejujuran
Bersifat adil
Mengambil keputusan secara perundingan/mesyuarat
Mengutamakan kebersihan
Menjaga kebajikan pembeli
Menjalankan perniagaan dengan amanah
Hemah tinggi
|
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
|
Mana-mana 4x1
|
4M
|
9 (a)
|
Pengaruh Islam di Malaysia sebelum kedatangan Barat dalam aspek politik
|
10 M
|
F1
H1
F2
F3
F4
C4
F5
F6
F7
C7
F8
H8
C8
F9
C9
|
Sebelum Islam telah dipengaruhi tradisi Hindu Buddha, konsep dewa- raja.
Setelah kedatangan Islam golongan raja telah mula menitikberatkan konsep Islam.
Gelaran Sultan.
Pemerintah digelar Khalifatul Mukminin (pemimpin orang mukmin)
Nama-nama Islam digunakan
Cth: Sultan Mansur Syah bermaksud sultan yang terpuji
Nasab keturunannya sebelum Islam nasab dikira daripada penitisan dewa.
Setelah Islam dinasabkan mengikut tokoh Islam seperti Iskandar Zulkarnain.
Kedudukan Sultan.- Kuasa tertinggi dalam pemerintahan di Tanah Melayu.
Perlantikan penasihat raja- terdiri daripada ulama.
Contohnya di Melaka Makhdum Sayid Abdul Aziz, di Kelantan dan Terengganu Tuk Pulau Manis dan Tuan Tabal.
Kewujudan konsep daulat.
Sebagai pengikat antara rakyat dan pemerintah.
Ia dapat dilihat dalam adat istiadat, tingkah laku dan sebagainya.
Undang-undang Syariah diperkenal
Cth: Hukum Kanun Melaka/ Kanun Mahkota Alam
|
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
|
Mana-mana 10x1
|
10M
| |
9(b)
|
Perbezaan Adat Perpatih dengan Adat Temenggung
|
6M
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
|
Adat Pepatih Adat Temenggung
Pengasas :Datuk Perpatih Nan sebatang Datuk Ketumanggungan
Berasal : Pagar Ruyung Palembang
Sifat : Matrilineal Parilineal
Nasab : Sebelah ibu Sebelah bapa
Warisan harta : anak perempuan anak lelaki
Perkahwinan : tidak boleh sesama suku Mengikut hukum Islam
Asas Pentadbiran : musyawarah Mazhab Shafie
|
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
|
Mana-mana 6x1
|
6M
| |
9 (c)
|
Pilihan antara perbankan Islam dengan konvensional
|
4M
|
F1
F2
F3
F4
|
Perbankan Islam tiada unsur riba
Ada akad antara pihak bank dan pelanggan
Tidak menipu pelanggan
Menjauhi unsur riba dapat mengelakkan dosa besar
(Terima mana-mana jawapan yang sesuai)
|
1M
1M
1M
1M
|
4M
|
10 (a)
|
Ciri-ciri Zaman Gelap di Eropah
|
5M
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
|
Petani dilindungi oleh tuan tanah
Petani membayar cukai yang tinggi kepada tuan tanah
Petani yang tidak mampu menyerahkan tanah mereka dan menjadi hamba
Tuan tanah dilindungi oleh raja
Tuan tanah memberi khidmat dan cukai kepada raja
Hubungan antara petani, tuan tanah dan raja dikenali sebagai sistem feudal
Gereja Katolik amat berkuasa kerana memiliki hartanah yang banyak
Perdagangan digangu oleh orang gasar
Tumpuan kepada pertanian dan aktiviti tukar barang kerana mata wang terhad
|
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
|
Mana-mana 5x1
|
5M
| |
10 (b)
|
Latar belakang dan ciri-ciri Zaman Renaissance
|
10M
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
|
Bermaksud kelahiran semula iaitu ilmu yang terhasil di zaman Yunani dan Rom
Tamadun Yunani dan Rom tengelam ketika Zaman Gelap
Asas zaman ini ialah humanisme iaitu keupayaan manusia berfikir
Bapa humanisme ialah F.Petrarch
Manusia zaman ini mempunyai semangat inkuiri
Zaman ini bermula di Itali dengan munculnya bandar Venice, Rom dan Milan
pedagang kaya menjadi patron atau penaung kepada pelukis, saintis,pemuzik dan penulis
Patron berusaha mengindahkan bandar dan
Menyebarkan idea Renaissance ke seluruh Itali
Paus juga melindungi seniman dan cendiakawan
Gereja berubah memberi tumpuan kepada seni lukis dan seni ukir
Mereka mengupah Leonardo da Vinci dan Michaelangelo
Pelukis dan penulis ingin dikenali secara individu
lahirlah amalan invidiualisme dan kemahiran dalam ilmu pengetahuan
Tokoh renaissance di luat Itali sseperti Thomas More,
Francis Becon dan William Shakespear
|
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
|
Mana-mana 10x1
|
10M
| |
10 (c)
|
Perbezaan Zaman Gelap dengan Zaman Renaissance
|
5M
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
|
Politik – kuasa raja bertambah, kuasa gereja berkurang
Ekonomi – aktiviti sara diri pupus diganti aktiviti perdagangan
Sosial – menzahirkan emosi melalui muzik, lukisan dan ukiran
Pemikiran logik- manusia menggunakan minda untuk memajukan kehidupan
Ilmu Pengetahuan – Semakin berkembang kerana mengambil ilmu dari dunia Islam
Kelas Sosial : tidak diukur daripada pemilikan tanah tetapi pada kekayaan
|
1M
1M
1M
1M
1M
1M
|
Mana-mana 5x1
|
5M
|
11
(a)
|
Faktor-faktor Kedatangan Kuasa Barat ke Asia
|
8M
|
F1
C1
F2
F3
C3
F4
F5
F6
F7
|
Bahan mentah
Cth: Bijih timah, emas, bijih besi
Pasaran barangan mereka
Kemudahan pengangkutan
Cth: jalan raya, kapal wap, keretapi
Britain terpaksa mencari pasaran baru di Asia
Menyebarkan tamadun
Menyebarkan budaya dan agama kristian
Status kekuatan
|
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
|
Mana-mana 8x1
|
8M
| |
11 (b)
|
Kesan Imperialisme Barat terhadap Asia Tenggara
|
8 M
|
F1
H1
F2
H2
C2
F3
C3
F5
F6
F7
F8
|
Politik – pemerintah tempatan terpaksa menerima penasihat dan pentadbir barat
Wujud lingkungan pengaruh di AsiaTenggara
Sistem pentadbiran diubahsuai dengan sistem barat
Tanah Melayu dijadikan negeri naungan British
Pentadbiran NNS, NNMB dan NNM Tidak Bersekutu
Ekonomi – distrukturkan untuk keperluan industri barat
Kekayaan hasil bumi mendorong campur tangan Barat
Pendidikan – sistem pendidikan Inggeris diperkenalkan di bandar
kepada pentadbir rendah
Sosial – kemasukan buruh asing
wujud pelbagai kaum
|
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
|
Mana-mana 8x1
|
8M
| |
11 (c)
|
Iktibar daripada campur tangan kuasa Barat
|
4M
|
F1
F2
F3
F4
|
Berwaspada dengan anasir luar
Berhati-hati dengan propaganda Barat
Bersatu padu menentang campur tangan luar
Jan gan terpedaya dengan dakyah palsu
|
1M
1M
1M
1M
|
4M
|
No comments:
Post a Comment