Monday 15 October 2012

SKEMA JAWAPAN KERTAS 2


SKEMA : PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN 2012
TINGKATAN 4 : KERTAS 2
BAHAGIAN A: SOALAN STRUKTUR
Soalan

Butiran
Markah
1(a)
F1–Tembok
1

F2–Tiang besar
1

                                                                                                                           2x1m
[ 2m ]




1(b)
F1–Mengelakkan wujudnya permasalahan dalam kalangan rakyat pelbagai kaum
1

F2–Mewujudkan perpaduan dan mengukuhkan sistem organisasi kehidupan bermasyarakat
1

F3–Membantu peradaban Mesopotamia bertahan untuk jangka masa panjang iaitu dari tahun 3500 S.M. hingga tahun 539 S.M.
                                                                                                                           3x1m
1

[3m]




1(c)
F1–Perkembangan ilmu astronomi / perkembangan ilmu matematik
1

F2–Perkembangan ilmu perubatan
1

F3- Penciptaan sistem tulisan / karya kesusateraan


F4- Penciptaan roda / kincir air


F5- Pembuatan batu-bata daripada tanah liat


                                                                                                          Mana-mana 2x1
[2m]




1(d)
F1- Untuk menjamin keamanan negara
1

F2- Supaya masyarakat berdisiplin
1

F3- Dapat memacu kemajuan negara
1

F4- Mewujudkan perpaduan masyarakat


                                                                                                         Mana-mana 3x1
[3m]




Soalan
Butiran
Markah


2(a)

F1           Menjalankan pemerintahan bercorak empayar
F2           Meluaskan kuasa ke Macedonia/Yunani/Sham/Mesir/Perancis/                 Britania/ beberapa kawasan di Jerman
F3           Membentuk pemerintahan berpusat
F4           Menyatukan wilayah kecil yang ditaklukinya
F5           Menamatkan pemerintahan republik
F6           Menguasai angkatan tentera
F7           Menguasai Dewan Senat
F8           Menjadi diktator
F9           Menggunakan gelaran maharaja
                Mana-mana 2 x 1 m

1
1

1
1
1
1
1
1
1
[2M]

2(b)

F1           Menekankan kedamaian
F2           Menekankan kemajuan sosial
F3           Menjalankan penaklukan melalui penyebaran agama Buddha
F4           Menjalankan penaklukan tanpa melalui ketenteraan
F5           Membentuk pentadbiran bercorak birokrasi
F6           Menekankan dasar yang lebih lembut
F7           Menekankan dasar lebih terbuka
Mana-mana 2 x 1 m

1
1
1
1
1
1
1
[2M]


2(c)

F1           Meneruskan usaha penyatuan kerajaan Macedonia
F2           Meneruskan usaha penyatuan kerajaan Yunani
F3           Meluaskan lagi jajahan takluk Yunani
F4           Menguasai Parsi / Mesir / Turkistan / Samarkand
F5           Menguasai seluruh kawasan Laut Mediterranean
F6           Menyebarkan kebudayaan Hellenistik
                Mana-mana 2 x 1 m

1
1
1
1
1
1
[2M]


2(d)


F1           Menyatukan seluruh kerajaan kecil di China
F2           Memerintah secara autokratik / tegas / mutlak
F3           Menghapuskan kuasa golongan bangsawan
F4           Melantik gabenor dan panglima tentera untuk mentadbir
F5           Meneruskan usaha pembinaan Tembok Besar China
Mana-mana 2 x 1 m

1
1
1
1
1
[2M]


2(e)

F1           Berwibawa
F2           Berani/gagah
F3           Bijak dalam pentadbiran/bijaksana
F4           Adil
F5           Inovatif
F6           Kreatif
F7           Tegas
F8           Cekal
F9           Melakukan perubahan
                (Mana-mana jawapan munasabah)
Mana-mana 2 x 1 m

1
1
1
1
1
1
1
1
1

[2M]


Soalan
Butiran
Markah

3(a)
F1–Rumah ibadat
1

F2–Tempat menyimpan abu jenazah raja dan keluarganya
1

F3–Tempat menyimpan patung dewa utama sesebuah kerajaan awal
1

F4–Lambang keagungan seseorang pemerintah
1

                                                                                                        Mana-mana 3 x 1 m
[ 3m ]




3(b)
F1–Candi Dieng
1

F2–Candi Borobudur
1

F3–Candi Prambanan
1

F4–Candi di Lembah Bujang
1

                                                                                                        Mana-mana 2 x 1 m
[ 2m ]



3(c)
F1–Sila
1

F2–Samadhi
1

F3–Panna
1

                                                                                                                               3x1m
[ 3m ]



3(d)
F1–Estet Sungai Batu
1

F2–Bukit Batu Pahat
1

F3–Pendiat
1

F4–Pangkalan Bujang
1

                                                                                                         Mana-mana 2 x 1 m
[ 2m ]


Soalan
Butiran

Markah
4(a)
F1–Jahil
1

F2–Tidak mempunyai ilmu pengetahuan
1

                                                                                                                       2x1
[ 2m ]




4(b)
F1–Tidak menerima kebenaran
1

F2–Tidak mengikut ajaran para nabi dan rasul sebelumnya
1

F3–Tidak menyembah Allah Yang Maha Esa
1

                                                                                                                       3x1
[ 3m ]


4c)

F1–Tidak dapat mewarisi harta pusaka tinggalan ibu bapa

1

F2–Bayi perempuan dibunuh kerana akan menjatuhkan maruah keluarga
1

                                                                                                                       2x1                           
[ 2m ]




4(d)
F1–Cara hidup berpuak-puak dan berkelompok / semangat assabiyah
1

F2–Sering berlaku peperangan antara kabilah
1

F3–Perpaduan dengan kabilah lain sukar diwujudkan
1

                                                                                                                       3x1
[ 3m ]


BAHAGIAN B : SOALAN ESEI

5 (a)
Sifat-sifat Terpuji Nabi Muhammad s.a.w.
Teks. MS 105-107
F1
H1

F2
H2a

H2b

F3
F4
H4
F5

F6

H6a
F7

Siddiq (berkata benar)
Digelar al-Amin oleh orang Arab Quraisy kerana sentiasa dipercayai dan tidak pernah berbohong.
Amanah (dipercayai)
Menyebabkan Khadijah binti Khuwailid menyerahkan modal yang besar kepada baginda untuk diperniagakan
Setelah menjadi rasul, menyampaikan ajaran Islam dengan bersungguh-sungguh
Tabliq (menyampaikan)
Fatanah (bijaksana)
Baginda memeterai Perjanjian Hudaibiyah untuk menyebarkan Islam
Tokoh pemimpin yang unggul, menyelesaikan persengketaan di kalangan kabilah Quraisy
Ketua keluarga yang patut dicontohi kerana bersifat pengasih dan timbang rasa
Membantu isteri, memberikan pendidikan kepada anak-anak
Merendah diri dan bergaul dengan semua lapisan masyarakat
Penyayang terhadap orang tua dan kanak-kanak
Bersifat pemaaf
Orang Arab Quraisy yang menyerah diri telah diampunkan

1M

1M
1M

1M

1M
1M
1M
1M

1M

1M
1M
1M


                                                                                               Mana-mana 8 x 1
8M

5(b)
Cara Nabi Muhammad s.a.w. Berdakwah di Makkah
Teks. MS 108-109
F1

F2
H2
C2

F3
H3
F4
H4
F5
H5
Dilakukan secara berperingkat-peringkat, bermula secara rahsia kemudian secara terbuka
Dakwah Islamiah secara rahsia selama tiga tahun
Ditujukan kepada ahli keluarga baginda, sahabat  rapat dan kaum kerabat
Isteri; Khadijah Khuwailid, sepupu; Ali bin Abu Talib, Zaid bin Harithah dan Abu Bakar al-Siddiq
Dakwah secara terbuka selama 10 tahun
Setelah menerima perintah Allah supaya dakwah dilakukan terang-terangan
Al- Arqam menjadikan rumahnya sebagai pusat kegiatan Islam
Islam tersebar secara lebih meluas
Dakwah kepada kaum kerabat diadakan di rumah Ali bin Abu Talib
Orang yang paling kuat menentang ialah Abu Lahab, bapa saudara baginda

1M

1M
1M

1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M

                                                                                              Mana-mana 8 x 1

8M
5(c)
Tamadun Islam Memberi Rahmat Kepada Seluruh Manusia
Teks. MS 114
F1
F2
H2
F3
F4
H4a
H4b

H4c
Mengubah cara hidup masyarakat Arab Jahiliah kepada kehidupan teratur
Nilai-nilai murni telah diterapkan dalam kehidupan
Amalan bekerjasama dan saling membantu
Pembentukan masyarakat yang bersatu-padu dalam sebuah Negara Islam
Perkembangan dalam pelbagai cabang ilmu pengetahuan
Kegiatan penterjemahan karya falsafah dan sains
Memelihara warisan ilmu daripada lenyap kerana Eropah dilanda Zaman Gelap
Perkembangan tamadun Islam melahirkan zaman Renaissance di Eropah

1M
1M
1M
1M
1M
1M

1M
1M

                                                                                              Mana-mana 6 x 1
6M

6 (a)
Isi Kandungan Perjanjian Hudaibiyah
Teks. MS
F1
F2

F3

F4

F5
.Kedua-dua pihak   bersetuju mengadakan genjatan senjata selama sepuluh tahun.
.Kabilah Arab yang lain bebas memihak sama ada kepada orang Islam Madinah atau orang Quraisy Makkah.
.Orang Islam Madinah yangmemihak ke Makkah tanpa kebenaran penjaganya tidak perlu dipulangkan.
.Orang QuraisyMakkah yang memihak ke Madinah tanpa kebenaran
   penjaganya perlu dipulangkan semula.
.Umat Islam hanya boleh mengerjakan umrah pada tahun berikutnya (7 Hijrah).
                                                                                
1M
1M

1M

1M

1M

                                                                                                Mana-mana 4x1
4M

6 (b)
Sebab-sebab Pembukaan Kota Makkah
Teks. MS 134-135
F1
H1
C1
F2
F3
Pihak Arab Quraisy melanggar Perjanjian Hudaibiyah
Tidak menghormati hak kebebasan yang telah dipersetujui bersama
Mereka telah membunuh beberapa orang Bani Khuza’ah
Nabi bertindak tegas dengan menghantar pasukan tentera ke Makkah
Strategi jangka panjang bagi meneruskan penyebaran Islam
Kedudukan kerajaan Islam Madinah akan menjadi mantap

1M
1M
1M
1M
1M
1M


                                                                                                Mana-mana 6 x 1
6M

6 (c)
Kepentingan Pembukaan Kota Makkah
Teks. MS 136-137
F1
H1
F2
F3
H3
F4
F5
F6
Kaabah terpelihara daripada unsur-unsur jahiliah
Agama menyembah berhala dihapuskan segala-galanya
Masyarakat Islam telah mula mendalami ilmu pengetahuan Islam
Kota Makkah dijadikan sebagai kota suci umat Islam
Menjadi tumpuan semua umat Islam untuk beribadat
Bukti bahawa Negara Islam Madinah begitu kukuh
Pembuka jalan ke arah penyebaran Islam ke seluruh Tanah Arab
Wujud sebuah pusat pemerintahan Islam yang kuat

1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M

                                                                                                  Mana-mana 6 x 1
6M
6 (d)
Sebab-sebab Seseorang Harus Menepati Janji

KBKK
F1
F2
F3
F4
Untuk menjaga keharmonian dalam masyarakat
Mengelakkan diri daripada menjadi orang yang munafik
Menjamin keamanan negara
Menghormati pihak yang terlibat dalam perjanjian
(mana-mana jawapan yang sesuai diterima)
1M
1M
1M
1M

                                                                                    
4M


7 (a)
Kaedah Pemilihan Khalifah semasa pemerintahan Khulafa al- Rasyidin

6m
F1
C1
F2
C2
F3
C3
F4
C4
Musyawarah/syura 
Cth. S.Abu Bakar
Cadangan satu nama
Cth.Saidina Umar
Pemilihan beberapa calon
Cth.S.Uthman
Pencalonan Kelompok masyarakat
Cth :S.Ali                                                                       
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M



                                                                                                        Mana-mana 6x1
6M
7 (b)
Sumbangan Khalifah Abu Bakar as-Sidiq

10M
F1
F2
F3
F4
F5
C5
F6
C6
F7
F8
Kumpul tulisan Al-Quran
Memperkenalkan Undang2 tanah
Membayar gaji tentera
Membahagikan Tanah Arab Kpd 10 wilayah
Mengatasi ancaman luar
Cth: (Parsi/Rom Timur)
Mengatasi perpecahan  Umat Islam
(murtad, al-Riddah
Mempertahan Madinah daripada ancaman kuasa luar
Digelar sebagai Penyelamat Umat Islam

1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M



10M
7 (c)
Ciri-ciri seorang pemimpin yang bertanggungjawab

4M
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
Sanggup melaksanakan hukum Allah
Bersifat adil
Mengambil keputusan secara perundingan/mesyuarat
Memastikan pentadbiran negara berjalan lancer
Pertahankan negara daripada ancaman musuh
Menjaga kebajikan rakyat
Menguruskan hal-ehwal kewangan negara dengan amanah

1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M


                                                                                                         Mana-mana 4x1
4M





8 (a)
Bukti-bukti kedatangan Islam dari Tanah Arab
6m
F1

F2
F3
F4
F5
F6
F7
C7
F8
Perdagang Arab berdagang  hingga China singgah di pelabuhan Utama di Asia Tenggara
Catatan China – orang Arab dan Parsi mempunyai pusat perniagaan di Canton
Perkampungan di Sumatera (Ta Shih)
Orang Arab berkahwin dengan Wanita tempatan.
Perkataan Arab  bertulisan Jawi diambil dari Bahasa Arab
Adat Resam dan budaya  Melayu dipengaruhi Oleh budaya Arab
Kebanyakan kitab agama Dipengaruhi bahasa Arab
Cth: Hikayat Nabi Bercukur
Persamaan bahan penulisan dan kesusasteraan
                                                                                                  
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M


                                                                                                              Mana-mana 6x1
6M
8 (b)
Faktor-faktor penyebaran Islam di Asia Tenggara                                               

10M
F1

H1
C1

F2
F3
F4

F5
F6
F7
F8
F9
C9
F10
C10
H10
F11

Pedagang Arab dalam perjalanan ke China telah singgah di pelabuhan di  Asia  Tenggara.
Mereka mengambil kesempatan untuk menyebarkan agama Islam
Ini dapat dibuktikan dengan kewujudan beberapa perkampungan Arab seperti di Sumatera, Champa dan Kemboja.
Para pedagang juga menunjukkan sikap yang baik dan berhemah.
Pemerintah tempatan menjalin hubungan baik dengan pedagang Islam.
Pemerintah memberikan keistimewaan kepada pedagang Islam.  Dilantik sebagai Syahbandar.
Perkahwinan siasah
Perkahwinan biasa
Pengislaman Megat Isklandar Syah diikuti oleh pembesar dan rakyat Melaka.
Pengislaman Raja Malik al Salih di Pasai diikuti oleh para pembesar
Kelahiran Kerajaan Islam
Cth:Perlak,Samudera-Pasai,Melaka,Acheh, Demak,Mataram,Sulu dan Mindanao.
Pusat Kebudayaan
Cth:  Perlak, Samudera-Pasai,Riau dan Acheh.
Pusat kebudayaan bertindak sebagai pusat ilmu dan juga pusat   penyebaran Islam
Mubaligh dan ulama berperanan besar untuk menyebarkan Islam di Asia Tenggara.
Syeikh Ismail dan Fakir Muhammad adalah pendakwah terawal di Asia Tenggara.
Keistimewaan ajaran Islam mencakupi kesemua bidang kehidupan
                                                                                                      
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M


                                                                                                         Mana-mana 10x1
10M
8(c)
Nilai-nilai murni pedagang Islam
4M
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
Kejujuran
Bersifat adil
Mengambil keputusan secara perundingan/mesyuarat
Mengutamakan kebersihan
Menjaga kebajikan pembeli
Menjalankan perniagaan dengan amanah
Hemah tinggi
                                                                                           
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M


                                                                                                             Mana-mana 4x1

4M

9 (a)
Pengaruh Islam di Malaysia sebelum kedatangan Barat dalam aspek politik

10 M
F1
H1
F2
F3
F4
C4
F5
F6
F7
C7


F8
H8
C8
F9
C9

 Sebelum Islam telah dipengaruhi tradisi Hindu Buddha, konsep dewa- raja.
Setelah kedatangan Islam golongan raja telah mula menitikberatkan konsep Islam.
Gelaran Sultan.
Pemerintah digelar Khalifatul Mukminin (pemimpin orang mukmin)
Nama-nama Islam digunakan
Cth: Sultan Mansur Syah bermaksud sultan yang terpuji
Nasab keturunannya sebelum Islam nasab dikira daripada penitisan dewa.
Setelah Islam dinasabkan mengikut tokoh Islam seperti  Iskandar Zulkarnain.
Kedudukan Sultan.- Kuasa tertinggi dalam pemerintahan di Tanah Melayu.
Perlantikan penasihat raja-  terdiri daripada ulama.
Contohnya di Melaka Makhdum Sayid Abdul Aziz, di Kelantan dan Terengganu Tuk Pulau Manis dan Tuan Tabal.
Kewujudan konsep daulat.
Sebagai  pengikat antara rakyat dan pemerintah.
Ia dapat dilihat dalam adat istiadat, tingkah laku dan sebagainya.
 Undang-undang Syariah diperkenal
Cth: Hukum Kanun Melaka/ Kanun Mahkota Alam

1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M

1M
1M
1M
1M


                                                                                                            Mana-mana 10x1
10M
9(b)
Perbezaan Adat Perpatih dengan Adat Temenggung

6M

F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
Adat Pepatih                                                                    Adat Temenggung
Pengasas :Datuk Perpatih Nan sebatang                    Datuk Ketumanggungan
Berasal : Pagar Ruyung                                                          Palembang                            
Sifat : Matrilineal                                                                    Parilineal
Nasab : Sebelah ibu                                                              Sebelah bapa
Warisan harta : anak perempuan                                             anak lelaki
Perkahwinan : tidak boleh sesama suku                        Mengikut hukum Islam
Asas Pentadbiran : musyawarah                                          Mazhab Shafie
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M


                                                                                                               Mana-mana 6x1
6M
9 (c)
Pilihan antara perbankan Islam dengan konvensional
4M

F1
F2
F3
F4

Perbankan Islam tiada unsur riba
Ada akad antara pihak bank dan pelanggan
Tidak menipu pelanggan
Menjauhi unsur riba dapat mengelakkan dosa besar
(Terima mana-mana jawapan yang sesuai)

1M
1M
1M
1M



4M

10 (a)
Ciri-ciri Zaman Gelap di Eropah
5M
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9

Petani dilindungi oleh tuan tanah
Petani membayar cukai yang tinggi kepada tuan tanah
Petani yang tidak mampu menyerahkan tanah mereka dan menjadi hamba
Tuan tanah dilindungi oleh raja
Tuan tanah memberi khidmat dan cukai kepada raja
Hubungan antara petani, tuan tanah dan raja dikenali sebagai sistem feudal
Gereja Katolik amat berkuasa kerana memiliki hartanah yang banyak
Perdagangan digangu oleh orang gasar
Tumpuan kepada pertanian dan aktiviti tukar barang kerana mata wang terhad
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M

                                                                                                              Mana-mana 5x1

5M
10 (b)
Latar belakang dan ciri-ciri Zaman Renaissance
10M
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7

F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15

Bermaksud kelahiran semula iaitu ilmu yang terhasil di zaman Yunani dan Rom
Tamadun Yunani dan Rom tengelam ketika Zaman Gelap
Asas zaman ini ialah humanisme iaitu keupayaan manusia berfikir
Bapa humanisme ialah F.Petrarch
Manusia zaman ini mempunyai semangat inkuiri
Zaman ini bermula di Itali dengan munculnya bandar Venice, Rom dan Milan
pedagang kaya menjadi patron atau penaung kepada pelukis, saintis,pemuzik dan penulis
Patron berusaha mengindahkan bandar dan
Menyebarkan idea Renaissance ke seluruh Itali
Paus juga melindungi seniman dan cendiakawan
Gereja berubah memberi tumpuan kepada seni lukis dan seni ukir
Mereka mengupah Leonardo da Vinci dan Michaelangelo
Pelukis dan penulis ingin dikenali secara individu
lahirlah amalan invidiualisme dan kemahiran dalam ilmu pengetahuan
Tokoh renaissance di luat Itali sseperti Thomas More,
Francis Becon dan William Shakespear

1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M

1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M


                                                                                                              Mana-mana 10x1
10M

10 (c)
Perbezaan Zaman Gelap dengan Zaman Renaissance
5M
F1
F2
F3
F4
F5
F6
Politik – kuasa raja bertambah, kuasa gereja berkurang
Ekonomi – aktiviti sara diri pupus diganti aktiviti perdagangan
Sosial – menzahirkan emosi melalui muzik, lukisan dan ukiran
Pemikiran logik- manusia menggunakan  minda untuk memajukan kehidupan
Ilmu Pengetahuan – Semakin berkembang kerana mengambil ilmu dari dunia Islam
Kelas Sosial : tidak diukur daripada pemilikan tanah tetapi pada kekayaan
                                                                                                                       
1M
1M
1M
1M
1M
1M


                                                                                                                 Mana-mana 5x1
5M

11
(a)
Faktor-faktor Kedatangan Kuasa Barat ke Asia
8M

F1
C1
F2
F3
C3
F4
F5
F6
F7
Bahan mentah
Cth:  Bijih timah, emas, bijih besi
Pasaran barangan mereka
Kemudahan pengangkutan
Cth: jalan raya, kapal wap, keretapi
Britain terpaksa mencari pasaran baru di Asia
Menyebarkan tamadun
Menyebarkan budaya dan agama kristian
Status kekuatan

1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M

                                                                                                                Mana-mana 8x1
8M
11 (b)
Kesan Imperialisme Barat terhadap Asia Tenggara
8 M
F1
H1
F2
H2
C2
F3
C3
F5
F6
F7
F8
Politik – pemerintah tempatan terpaksa menerima penasihat dan pentadbir barat
Wujud lingkungan pengaruh di AsiaTenggara
Sistem pentadbiran diubahsuai dengan sistem barat
Tanah Melayu dijadikan negeri naungan British
Pentadbiran NNS, NNMB dan NNM Tidak Bersekutu
Ekonomi – distrukturkan untuk keperluan industri barat
Kekayaan hasil bumi mendorong campur tangan Barat
Pendidikan – sistem pendidikan Inggeris diperkenalkan di bandar
 kepada pentadbir rendah
Sosial – kemasukan buruh asing
wujud pelbagai kaum

1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M


                                                                                                                Mana-mana 8x1
8M
11 (c)
Iktibar daripada campur tangan kuasa Barat
4M
F1
F2
F3
F4
Berwaspada dengan anasir luar
Berhati-hati dengan propaganda Barat
Bersatu padu menentang campur tangan luar
Jan gan terpedaya dengan dakyah palsu

1M
1M
1M
1M


4M

No comments:

Post a Comment