SKEMA : PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN 2012
TINGKATAN 4 : KERTAS 2
BAHAGIAN A: SOALAN STRUKTUR
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
1(a)
|
F1–Tembok
|
1
|
|
F2–Tiang besar
|
1
|
|
2x1m
|
[ 2m ]
|
|
|
|
1(b)
|
F1–Mengelakkan wujudnya
permasalahan dalam kalangan rakyat pelbagai kaum
|
1
|
|
F2–Mewujudkan perpaduan dan mengukuhkan
sistem organisasi kehidupan bermasyarakat
|
1
|
|
F3–Membantu peradaban
3x1m
|
1
[3m]
|
|
|
|
1(c)
|
F1–Perkembangan
ilmu astronomi / perkembangan ilmu matematik
|
1
|
|
F2–Perkembangan ilmu perubatan
|
1
|
|
F3- Penciptaan sistem tulisan /
karya kesusateraan
|
|
|
F4- Penciptaan roda / kincir air
|
|
|
F5-
Pembuatan batu-bata daripada tanah liat
|
|
|
Mana-mana 2x1
|
[2m]
|
|
|
|
1(d)
|
F1-
Untuk menjamin keamanan negara
|
1
|
|
F2- Supaya masyarakat berdisiplin
|
1
|
|
F3- Dapat memacu kemajuan
negara
|
1
|
|
F4- Mewujudkan perpaduan
masyarakat
|
|
|
Mana-mana 3x1
|
[3m]
|
|
|
|
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
2(a)
|
F1 Menjalankan
pemerintahan bercorak empayar
F2 Meluaskan
kuasa ke Macedonia/Yunani/Sham/Mesir/Perancis/ Britania/ beberapa kawasan di Jerman
F3 Membentuk
pemerintahan berpusat
F4 Menyatukan
wilayah kecil yang ditaklukinya
F5 Menamatkan
pemerintahan republik
F6 Menguasai
angkatan tentera
F7 Menguasai
Dewan Senat
F8 Menjadi
diktator
F9 Menggunakan gelaran maharaja
Mana-mana
2 x 1 m
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[2M]
|
2(b)
|
F1 Menekankan kedamaian
F2 Menekankan kemajuan sosial
F3 Menjalankan penaklukan melalui
penyebaran agama Buddha
F4 Menjalankan penaklukan tanpa
melalui ketenteraan
F5 Membentuk pentadbiran bercorak
birokrasi
F6 Menekankan dasar yang lebih lembut
F7 Menekankan
dasar lebih terbuka
Mana-mana 2 x 1 m
|
1
1
1
1
1
1
1
[2M]
|
2(c)
|
F1 Meneruskan
usaha penyatuan kerajaan Macedonia
F2 Meneruskan
usaha penyatuan kerajaan Yunani
F3 Meluaskan
lagi jajahan takluk Yunani
F4 Menguasai
Parsi / Mesir / Turkistan / Samarkand
F5 Menguasai
seluruh kawasan Laut Mediterranean
F6 Menyebarkan
kebudayaan Hellenistik
Mana-mana 2 x 1 m
|
1
1
1
1
1
1
[2M]
|
2(d)
|
F1 Menyatukan seluruh kerajaan kecil di China
F2 Memerintah
secara autokratik / tegas / mutlak
F3 Menghapuskan
kuasa golongan bangsawan
F4 Melantik
gabenor dan panglima tentera untuk mentadbir
F5 Meneruskan
usaha pembinaan Tembok Besar China
Mana-mana
2 x 1 m
|
1
1
1
1
1
[2M]
|
2(e)
|
F1 Berwibawa
F2 Berani/gagah
F3 Bijak
dalam pentadbiran/bijaksana
F4 Adil
F5 Inovatif
F6 Kreatif
F7 Tegas
F8 Cekal
F9 Melakukan
perubahan
(Mana-mana
jawapan munasabah)
Mana-mana 2 x 1 m
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[2M]
|
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
3(a)
|
F1–Rumah ibadat
|
1
|
|
F2–Tempat
menyimpan abu jenazah raja dan keluarganya
|
1
|
|
F3–Tempat menyimpan patung dewa
utama sesebuah kerajaan awal
|
1
|
|
F4–Lambang keagungan seseorang
pemerintah
|
1
|
|
Mana-mana
3 x 1 m
|
[ 3m ]
|
|
|
|
3(b)
|
F1–Candi Dieng
|
1
|
|
F2–Candi
|
1
|
|
F3–Candi Prambanan
|
1
|
|
F4–Candi di Lembah Bujang
|
1
|
|
Mana-mana 2 x 1 m
|
[ 2m ]
|
|
|
|
3(c)
|
F1–Sila
|
1
|
|
F2–Samadhi
|
1
|
|
F3–Panna
|
1
|
|
3x1m
|
[ 3m ]
|
|
|
|
3(d)
|
F1–Estet Sungai Batu
|
1
|
|
F2–Bukit Batu Pahat
|
1
|
|
F3–Pendiat
|
1
|
|
F4–Pangkalan Bujang
|
1
|
|
Mana-mana
2 x 1 m
|
[ 2m ]
|
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
4(a)
|
F1–Jahil
|
1
|
|
F2–Tidak mempunyai ilmu
pengetahuan
|
1
|
|
2x1
|
[ 2m ]
|
|
|
|
4(b)
|
F1–Tidak menerima kebenaran
|
1
|
|
F2–Tidak
mengikut ajaran para nabi dan rasul sebelumnya
|
1
|
|
F3–Tidak
menyembah Allah Yang Maha Esa
|
1
|
|
3x1
|
[ 3m ]
|
4c)
|
F1–Tidak dapat mewarisi harta
pusaka tinggalan ibu bapa
|
1
|
|
F2–Bayi perempuan dibunuh kerana akan menjatuhkan
maruah keluarga
|
1
|
|
2x1
|
[ 2m ]
|
|
|
|
4(d)
|
F1–Cara hidup berpuak-puak dan
berkelompok / semangat assabiyah
|
1
|
|
F2–Sering
berlaku peperangan antara kabilah
|
1
|
|
F3–Perpaduan dengan kabilah lain
sukar diwujudkan
|
1
|
|
3x1
|
[ 3m ]
|
BAHAGIAN B : SOALAN ESEI
5 (a)
|
Sifat-sifat Terpuji Nabi Muhammad
s.a.w.
|
Teks. MS 105-107
|
F1
H1
F2
H2a
H2b
F3
F4
H4
F5
F6
H6a
F7
|
Siddiq (berkata benar)
Digelar al-Amin oleh orang Arab Quraisy kerana
sentiasa dipercayai dan tidak pernah berbohong.
Amanah (dipercayai)
Menyebabkan Khadijah binti Khuwailid menyerahkan
modal yang besar kepada baginda untuk diperniagakan
Setelah menjadi rasul,
menyampaikan ajaran Islam dengan bersungguh-sungguh
Tabliq (menyampaikan)
Fatanah (bijaksana)
Baginda memeterai Perjanjian
Hudaibiyah untuk menyebarkan Islam
Tokoh pemimpin yang unggul,
menyelesaikan persengketaan di kalangan kabilah Quraisy
Ketua keluarga yang patut
dicontohi kerana bersifat pengasih dan timbang rasa
Membantu isteri, memberikan
pendidikan kepada anak-anak
Merendah diri dan bergaul dengan semua lapisan
masyarakat
Penyayang terhadap orang tua dan
kanak-kanak
Bersifat pemaaf
Orang Arab Quraisy yang menyerah
diri telah diampunkan
|
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
|
|
Mana-mana 8 x 1
|
8M
|
5(b)
|
Cara Nabi Muhammad s.a.w.
Berdakwah di Makkah
|
Teks. MS 108-109
|
F1
F2
H2
C2
F3
H3
F4
H4
F5
H5
|
Dilakukan secara berperingkat-peringkat, bermula
secara rahsia kemudian secara terbuka
Dakwah Islamiah secara rahsia selama tiga tahun
Ditujukan kepada ahli keluarga baginda,
sahabat rapat dan kaum kerabat
Isteri; Khadijah Khuwailid, sepupu; Ali bin Abu
Talib, Zaid bin Harithah dan Abu Bakar al-Siddiq
Dakwah secara terbuka selama 10 tahun
Setelah menerima perintah Allah supaya dakwah
dilakukan terang-terangan
Al- Arqam menjadikan rumahnya sebagai pusat
kegiatan Islam
Islam tersebar secara lebih meluas
Dakwah kepada kaum kerabat diadakan di rumah Ali
bin Abu Talib
Orang yang paling kuat menentang
ialah Abu Lahab, bapa saudara baginda
|
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
|
|
Mana-mana 8 x 1
|
8M
|
5(c)
|
Tamadun Islam Memberi Rahmat
Kepada Seluruh Manusia
|
Teks. MS 114
|
F1
F2
H2
F3
F4
H4a
H4b
H4c
|
Mengubah cara hidup masyarakat
Arab Jahiliah kepada kehidupan teratur
Nilai-nilai murni telah diterapkan
dalam kehidupan
Amalan bekerjasama dan saling
membantu
Pembentukan masyarakat yang
bersatu-padu dalam sebuah Negara Islam
Perkembangan dalam pelbagai cabang
ilmu pengetahuan
Kegiatan penterjemahan karya
falsafah dan sains
Memelihara warisan ilmu daripada lenyap kerana
Eropah dilanda Zaman Gelap
Perkembangan tamadun Islam
melahirkan zaman Renaissance di Eropah
|
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
|
|
Mana-mana 6 x 1
|
6M
|
6 (a)
|
Isi Kandungan Perjanjian
Hudaibiyah
|
Teks. MS
|
F1
F2
F3
F4
F5
|
.Kedua-dua pihak
bersetuju mengadakan genjatan senjata selama sepuluh tahun.
.Kabilah Arab yang lain bebas memihak sama ada
kepada orang Islam Madinah atau orang Quraisy Makkah.
.Orang Islam Madinah yangmemihak ke Makkah tanpa
kebenaran penjaganya tidak perlu dipulangkan.
.Orang QuraisyMakkah yang memihak ke Madinah tanpa
kebenaran
penjaganya
perlu dipulangkan semula.
.Umat Islam hanya boleh mengerjakan umrah pada tahun
berikutnya (7 Hijrah).
|
1M
1M
1M
1M
1M
|
|
Mana-mana 4x1
|
4M
|
6 (b)
|
Sebab-sebab Pembukaan Kota Makkah
|
Teks. MS 134-135
|
F1
H1
C1
F2
F3
|
Pihak Arab Quraisy melanggar
Perjanjian Hudaibiyah
Tidak menghormati hak kebebasan
yang telah dipersetujui bersama
Mereka telah membunuh beberapa
orang Bani Khuza’ah
Nabi bertindak tegas dengan
menghantar pasukan tentera ke Makkah
Strategi jangka panjang bagi
meneruskan penyebaran Islam
Kedudukan kerajaan Islam Madinah
akan menjadi mantap
|
1M
1M
1M
1M
1M
1M
|
|
Mana-mana 6 x 1
|
6M
|
6 (c)
|
Kepentingan Pembukaan Kota Makkah
|
Teks. MS 136-137
|
F1
H1
F2
F3
H3
F4
F5
F6
|
Kaabah terpelihara daripada unsur-unsur jahiliah
Agama menyembah berhala dihapuskan segala-galanya
Masyarakat Islam telah mula mendalami ilmu
pengetahuan Islam
Kota Makkah dijadikan sebagai kota suci umat Islam
Menjadi tumpuan semua umat Islam untuk beribadat
Bukti bahawa Negara Islam Madinah begitu kukuh
Pembuka jalan ke arah penyebaran
Islam ke seluruh Tanah Arab
Wujud sebuah pusat pemerintahan
Islam yang kuat
|
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
|
|
Mana-mana 6 x 1
|
6M
|
6 (d)
|
Sebab-sebab Seseorang Harus Menepati Janji
|
KBKK
|
F1
F2
F3
F4
|
Untuk menjaga keharmonian dalam
masyarakat
Mengelakkan diri daripada menjadi
orang yang munafik
Menjamin keamanan negara
Menghormati pihak yang terlibat
dalam perjanjian
(mana-mana jawapan yang sesuai diterima)
|
1M
1M
1M
1M
|
|
|
4M
|
7
(a)
|
Kaedah Pemilihan Khalifah semasa
pemerintahan Khulafa al- Rasyidin
|
6m
|
F1
C1
F2
C2
F3
C3
F4
C4
|
Musyawarah/syura
Cth.
S.Abu Bakar
Cadangan
satu nama
Cth.Saidina
Umar
Pemilihan
beberapa calon
Cth.S.Uthman
Pencalonan Kelompok masyarakat
Cth :S.Ali
|
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
|
|
Mana-mana 6x1
|
6M
|
7 (b)
|
Sumbangan
Khalifah Abu Bakar as-Sidiq
|
10M
|
F1
F2
F3
F4
F5
C5
F6
C6
F7
F8
|
Kumpul
tulisan Al-Quran
Memperkenalkan
Undang2 tanah
Membayar
gaji tentera
Membahagikan
Tanah Arab Kpd 10 wilayah
Mengatasi
ancaman luar
Cth:
(Parsi/Rom Timur)
Mengatasi
perpecahan Umat Islam
(murtad,
al-Riddah
Mempertahan
Madinah daripada ancaman kuasa luar
Digelar
sebagai Penyelamat Umat Islam
|
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
|
|
|
10M
|
7 (c)
|
Ciri-ciri
seorang pemimpin yang bertanggungjawab
|
4M
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
|
Sanggup melaksanakan hukum Allah
Bersifat adil
Mengambil
keputusan secara perundingan/mesyuarat
Memastikan
pentadbiran negara berjalan lancer
Pertahankan
negara daripada ancaman musuh
Menjaga
kebajikan rakyat
Menguruskan
hal-ehwal kewangan negara dengan amanah
|
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
|
|
Mana-mana 4x1
|
4M
|
8
(a)
|
Bukti-bukti kedatangan Islam
dari Tanah Arab
|
6m
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
C7
F8
|
Perdagang
Arab berdagang hingga China singgah di
pelabuhan Utama di Asia Tenggara
Catatan
China – orang Arab dan Parsi mempunyai pusat perniagaan di Canton
Perkampungan
di Sumatera (Ta Shih)
Orang
Arab berkahwin dengan Wanita tempatan.
Perkataan
Arab bertulisan Jawi diambil dari
Bahasa Arab
Adat
Resam dan budaya Melayu dipengaruhi
Oleh budaya Arab
Kebanyakan
kitab agama Dipengaruhi bahasa Arab
Cth:
Hikayat Nabi Bercukur
Persamaan
bahan penulisan dan kesusasteraan
|
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
|
|
Mana-mana 6x1
|
6M
|
8 (b)
|
Faktor-faktor penyebaran Islam di Asia Tenggara
|
10M
|
F1
H1
C1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
C9
F10
C10
H10
F11
|
Pedagang
Arab dalam perjalanan ke China telah singgah di pelabuhan di Asia Tenggara.
Mereka
mengambil kesempatan untuk menyebarkan agama Islam
Ini
dapat dibuktikan dengan kewujudan beberapa perkampungan Arab seperti di
Sumatera, Champa dan Kemboja.
Para
pedagang juga menunjukkan sikap yang baik dan berhemah.
Pemerintah
tempatan menjalin hubungan baik dengan pedagang Islam.
Pemerintah
memberikan keistimewaan kepada pedagang Islam. Dilantik sebagai Syahbandar.
Perkahwinan
siasah
Perkahwinan
biasa
Pengislaman Megat Isklandar Syah diikuti
oleh pembesar dan rakyat Melaka.
Pengislaman
Raja Malik al Salih di Pasai diikuti oleh para pembesar
Cth:Perlak,Samudera-Pasai,Melaka,Acheh,
Demak,Mataram,Sulu dan Mindanao.
Pusat Kebudayaan
Cth: Perlak, Samudera-Pasai,Riau dan Acheh.
Pusat kebudayaan bertindak sebagai
pusat ilmu dan juga pusat penyebaran
Islam
Mubaligh dan ulama berperanan besar untuk menyebarkan Islam
di Asia Tenggara.
Syeikh
Ismail dan Fakir Muhammad adalah pendakwah terawal di Asia Tenggara.
|
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
|
|
Mana-mana 10x1
|
10M
|
8(c)
|
Nilai-nilai
murni pedagang Islam
|
4M
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
|
Kejujuran
Bersifat
adil
Mengambil
keputusan secara perundingan/mesyuarat
Mengutamakan
kebersihan
Menjaga
kebajikan pembeli
Menjalankan
perniagaan dengan amanah
Hemah
tinggi
|
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
|
|
Mana-mana 4x1
|
4M
|
9 (a)
|
Pengaruh
Islam di Malaysia sebelum kedatangan Barat dalam aspek politik
|
10 M
|
F1
H1
F2
F3
F4
C4
F5
F6
F7
C7
F8
H8
C8
F9
C9
|
Sebelum Islam telah dipengaruhi tradisi
Hindu Buddha, konsep dewa- raja.
Setelah
kedatangan Islam golongan raja telah mula menitikberatkan konsep Islam.
Gelaran Sultan.
Pemerintah
digelar Khalifatul Mukminin (pemimpin orang mukmin)
Nama-nama
Islam digunakan
Cth:
Sultan Mansur Syah bermaksud sultan yang terpuji
Nasab keturunannya sebelum Islam nasab dikira
daripada penitisan dewa.
Setelah Islam dinasabkan mengikut
tokoh Islam seperti Iskandar
Zulkarnain.
Kedudukan Sultan.- Kuasa tertinggi dalam pemerintahan di Tanah Melayu.
Perlantikan penasihat raja- terdiri daripada ulama.
Contohnya
di Melaka Makhdum Sayid Abdul Aziz, di Kelantan dan Terengganu Tuk Pulau
Manis dan Tuan Tabal.
Kewujudan konsep daulat.
Sebagai pengikat antara rakyat dan pemerintah.
Ia dapat
dilihat dalam adat istiadat, tingkah laku dan sebagainya.
Undang-undang
Syariah diperkenal
Cth: Hukum Kanun Melaka/ Kanun Mahkota Alam
|
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
|
|
Mana-mana 10x1
|
10M
|
9(b)
|
Perbezaan
Adat Perpatih dengan Adat Temenggung
|
6M
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
|
Adat
Pepatih Adat Temenggung
Pengasas :Datuk Perpatih Nan
sebatang Datuk Ketumanggungan
Berasal : Pagar Ruyung
Palembang
Sifat : Matrilineal Parilineal
Nasab : Sebelah ibu Sebelah bapa
Warisan harta : anak
perempuan anak lelaki
Perkahwinan : tidak boleh sesama suku Mengikut hukum Islam
Asas
Pentadbiran : musyawarah Mazhab
Shafie
|
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
|
|
Mana-mana 6x1
|
6M
|
9 (c)
|
Pilihan antara perbankan Islam
dengan konvensional
|
4M
|
F1
F2
F3
F4
|
Perbankan
Islam tiada unsur riba
Ada akad
antara pihak bank dan pelanggan
Tidak
menipu pelanggan
Menjauhi
unsur riba dapat mengelakkan dosa besar
(Terima
mana-mana jawapan yang sesuai)
|
1M
1M
1M
1M
|
|
|
4M
|
10 (a)
|
Ciri-ciri Zaman Gelap di Eropah
|
5M
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
|
Petani
dilindungi oleh tuan tanah
Petani
membayar cukai yang tinggi kepada tuan tanah
Petani
yang tidak mampu menyerahkan tanah mereka dan menjadi hamba
Tuan
tanah dilindungi oleh raja
Tuan
tanah memberi khidmat dan cukai kepada raja
Hubungan
antara petani, tuan tanah dan raja dikenali sebagai sistem feudal
Gereja
Katolik amat berkuasa kerana memiliki hartanah yang banyak
Perdagangan
digangu oleh orang gasar
Tumpuan
kepada pertanian dan aktiviti tukar barang kerana mata wang terhad
|
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
|
|
Mana-mana 5x1
|
5M
|
10
(b)
|
Latar belakang dan ciri-ciri
Zaman Renaissance
|
10M
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
|
Bermaksud
kelahiran semula iaitu ilmu yang terhasil di zaman Yunani dan Rom
Tamadun
Yunani dan Rom tengelam ketika Zaman Gelap
Asas
zaman ini ialah humanisme iaitu keupayaan manusia berfikir
Bapa
humanisme ialah F.Petrarch
Manusia
zaman ini mempunyai semangat inkuiri
Zaman
ini bermula di Itali dengan munculnya bandar Venice, Rom dan Milan
pedagang
kaya menjadi patron atau penaung kepada pelukis, saintis,pemuzik dan penulis
Patron
berusaha mengindahkan bandar dan
Menyebarkan
idea Renaissance ke seluruh Itali
Paus
juga melindungi seniman dan cendiakawan
Gereja
berubah memberi tumpuan kepada seni lukis dan seni ukir
Mereka
mengupah Leonardo da Vinci dan Michaelangelo
Pelukis
dan penulis ingin dikenali secara individu
lahirlah
amalan invidiualisme dan kemahiran dalam ilmu pengetahuan
Tokoh
renaissance di luat Itali sseperti Thomas More,
Francis
Becon dan William Shakespear
|
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
|
|
Mana-mana 10x1
|
10M
|
10
(c)
|
Perbezaan Zaman Gelap dengan
Zaman Renaissance
|
5M
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
|
Politik
– kuasa raja bertambah, kuasa gereja berkurang
Ekonomi
– aktiviti sara diri pupus diganti aktiviti perdagangan
Sosial –
menzahirkan emosi melalui muzik, lukisan dan ukiran
Pemikiran
logik- manusia menggunakan minda untuk
memajukan kehidupan
Ilmu
Pengetahuan – Semakin berkembang kerana mengambil ilmu dari dunia Islam
Kelas
Sosial : tidak diukur daripada pemilikan tanah tetapi pada kekayaan
|
1M
1M
1M
1M
1M
1M
|
|
Mana-mana
5x1
|
5M
|
11
(a)
|
Faktor-faktor
Kedatangan Kuasa Barat ke Asia
|
8M
|
F1
C1
F2
F3
C3
F4
F5
F6
F7
|
Bahan mentah
Cth: Bijih timah, emas, bijih besi
Pasaran
barangan mereka
Kemudahan
pengangkutan
Cth:
jalan raya, kapal wap, keretapi
Britain
terpaksa mencari pasaran baru di Asia
Menyebarkan
tamadun
Menyebarkan
budaya dan agama kristian
Status
kekuatan
|
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
|
|
Mana-mana 8x1
|
8M
|
11
(b)
|
Kesan
Imperialisme Barat terhadap Asia Tenggara
|
8
M
|
F1
H1
F2
H2
C2
F3
C3
F5
F6
F7
F8
|
Politik
– pemerintah tempatan terpaksa menerima penasihat dan pentadbir barat
Wujud
lingkungan pengaruh di AsiaTenggara
Sistem
pentadbiran diubahsuai dengan sistem barat
Tanah
Melayu dijadikan negeri naungan British
Pentadbiran
NNS, NNMB dan NNM Tidak Bersekutu
Ekonomi –
distrukturkan untuk keperluan industri barat
Kekayaan hasil bumi mendorong
campur tangan Barat
Pendidikan
– sistem pendidikan Inggeris diperkenalkan di bandar
kepada pentadbir rendah
Sosial –
kemasukan buruh asing
wujud
pelbagai kaum
|
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
1M
|
|
Mana-mana 8x1
|
8M
|
11
(c)
|
Iktibar daripada campur tangan
kuasa Barat
|
4M
|
F1
F2
F3
F4
|
Berwaspada
dengan anasir luar
Berhati-hati
dengan propaganda Barat
Bersatu
padu menentang campur tangan luar
Jan gan
terpedaya dengan dakyah palsu
|
1M
1M
1M
1M
|
|
|
4M
|